PROFESJONALNY RETUSZ SKÓRY vol.2 – Frequency Separation

Tak wygląda portret po zastosowaniu techniki, którą tutaj opiszę.
 
Cześć! Dzisiaj zajmę się techniką Frequency Separation, która pozwoli Ci pozbyć się niedoskonałości skóry, a także (jeśli używana właściwie) wyrównać koloryt/tonalność skóry.
Najpierw zacznę może od opisania czym właściwie jest FS i do czego służy. 

Frequency Separation, czyli separacja częstotliwościowa, to jest inaczej podział obrazu na dwie warstwy, które różnią się częstotliwością. Pierwsza z tych warstw to warstwa high, która zawiera teksturę obrazu, czyli wszelkie detale, natomiast warstwa low – kolory. Ta technika służy do retuszu zdjęć na potrzeby druku – pozwala stworzyć idealną cerę przy względnie niewielkim nakładzie pracy – jest bardzo powszechnie stosowana. Oczywiście zdjęcie (w tym przypadku portret) powinno charakteryzować się dużą ilością szczegółów i odpowiednią ostrością. 
 
W poprzednim wpisie przedstawiłam Ci narzędzia, których zawsze używam do retuszu skóry, a dzisiaj pokażę Ci zastosowanie praktyczne w połączeniu z FS.
 
FREQUENCY SEPARATION (SEPARACJA CZĘSTOTLIWOŚCIOWA)
 
Po dostosowaniu jasności i innych parametrów zdjęcia w Camera Raw, o ile nie wyszedł Ci pożądany efekt prosto z puszki (mam nadzieję, że robisz zdjęcia w formacie RAW), należy skopiować warstwę tła dwukrotnie – na tych warstwach będziesz później pracować. Opcjonalnie możesz nazwać je high/low albo jakkolwiek inaczej. Ja tego nie robię, po prostu wrzucam je do osobnej grupy, którą nazywam „FS”.
 
1. Po dwukrotnym skopiowaniu warstwy tła, należy dolną warstwę rozmyć (np. Gaussian Blur) do takiej wartości promienia, w której przestaniesz dostrzegać szczegółów osoby na zdjęciu, ale też nie przesadź. 
 
 
 
2. Po zatwierdzeniu, przejdź na górną warstwę i zrób jak na załączonym obrazku. W zależności od tego, czy pracujesz na 8-bit czy 16-bit obrazie te ustawienia będą się różnić. 
 
 
 
Ja na potrzeby internetowe pracuję na fotografii 8-bit, bo po prostu praktycznie nie zauważysz różnicy.
Ustawienia dla 16-bit:
3. Dla ułatwienia pracy zmień opcję mieszania na światło liniowe (linear light).
4. Warstwa dolna (kolor) pozwoli Ci zredukować cienie na twarzy i wszelkie defekty kolorystyczne. Wystarczy zaznaczyć fragment z cieniem i rozmyć. Ja się staram nie używać tego zbyt często, bo można łatwo przesadzić i zamiast wyrównania kolorystyki twarzy – zrobić manekina. Zamiast tego tworzę powyżej pustą warstwę i na niej maluję zwykłym, miękkim pędzlem.
 
5. Na górnej warstwie stosuję wszystkie techniki opisane w poprzednim wpisie, czyli narzędzia korygujące, stempel, łatka i dust&scratches. Staram się również pracować na skopiowanej warstwie, żeby później móc wrócić do poprzednich etapów w razie niepowodzenia. 
Oprócz standardowych narzędzi czasami kopiuję cały pożądany obszar i przesuwam go w miejsce, które chcę poprawić.
 
 
Tutaj oczywiście nie miałam zamiaru pozbyć się wszystkich włosów, chciałam Ci tylko pokazać jak wygląda skopiowanie warstwy detali. 
 
Podsumowanie:
FS jest fajną techniką, która pozwoli Ci usunąć wyraźne niedoskonałości skóry, włoski, czy też pozwoli wyrównać cienie. Niemniej jednak jest to technika, która nie zawsze załatwi całą sprawę – nie ma rzeczy doskonałych… Oprócz niej stosuję również Dodge and Burn, ale o tej technice napiszę w kolejnym poradniku, więc musisz troszkę poczekać! 🙂
 
Zdjęcie po zastosowaniu kombinacji narzędzi na warstwach high i low możesz zobaczyć na samym początku.
Po zakończeniu serii poradników na temat retuszu skóry pokażę Ci before/after fotografii. 
Oznaczone , , , , , , , , , , , ,
  • Opisanie zagadnien krotko i na temat. Takich porad wlasnie szukalam.
    Bede zagladac i podgladac. Dziekuje i pozdrawiam 🙂

  • Anonimowy

    Bardzo przydatne. Czekam na następne porady:))